Pandemide Sinemadan Kaçan İzleyici Geri Gelmedi

Pandemi nedeniyle sinama izleyicisinde önemli düşüş yaşanırken, gişeler pandemi öncesine hala dönmedi
İstanbul Ticaret Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel Bağlantı Tasarımı Kısmı ve Antakya Memleketler arası Film Festivali iş birliği ile düzenlenen Türk Sinema Sanayisi Sempozyumu bölümün nabzını tuttu. Üretimci ve direktörler, pandemide sinemadan kaçan izleyicinin geri dönmediğini, izleyiciyi tekrar kazanmak için nitelikli sinemalara gereksinim olduğunu söyledi.
Türk Sinema Sektörü
İstanbul Ticaret Üniversitesi Sütlüce Yerleşkesi Konferans Salonu’nda gerçekleşen ve iki gün süren sempozyumda sinema ve dizi bölümünden usta direktörler, üretimciler ve oyuncular, sinema endüstrisinin geleceğini tartıştı. İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Rıdvan Şentürk, açılış konuşmasında sempozyumun, Türk sinema dalının içinde bulunduğu durumu, gelecek tasalarını ve fırsatları değerlendirmeyi amaçladığını belirtirken, Antakya Uluslararası Film Festivali Başkanı Mehmet Oflazoğlu da sempozyumun sinema sanayisinin geleceğine ışık tutmasını ümit ettiklerini kaydetti
Kerem Çatay : “Yeteri Kadar Sinema Üretilmiyor”
Sempozyumda keynote speaker olarak birinci kelamı alan Ay İmal Kurucusu ve CEO’su Kerem Çatay, son 5 yılda beyaz perdenin kaybettiği izleyiciye dikkat çekti. Sinema üretiminin yok denecek kadar azaldığını belirten ve “2025 yılında vizyona giren sinemaların de izleyici tarafında karşılığı yok” diyen Çatay, “Karşılık bulan bu yılın en çok izlenen birinci 10 sinemasına baktığımızda da çocuk sinemaları ve güldürü sinemaları olduğunu görüyoruz. Eskisi kadar dramayı beyaz perdede göremiyoruz.” sözlerini kullandı. Çatay, 2018’de 25 milyon izleyiciye ulaşan sinema kesiminin pandemi sonrası 14-15 milyonlarda kaldığını ve izleyicinin sinemaya geri dönmediğini kaydetti.
İzleyici Nitelikli İşler Olursa Geri Döner
Sempozyum, Öğretim Vazifelisi Alp Eren Erbay, Prof. Dr. Şentürk ve Doç. Dr. Dilge Kodak’ın yönettiği oturumlarla devam etti. Usta direktörler Aydın Orak ve Eylem Kaftan‘ın katıldığı oturumda ise Türkiye’deki seyir alışkanlıklarının dönüşümü masaya yatırıldı. Her iki direktör, izleyici profilinde dijitalleşmenin tesiriyle besbelli bir kayma yaşandığını ve sinema salonlarına olan ilginin azaldığını belirtirken, Aksiyon Kaftan, beyaz perdenin yaşadığı izleyici yoksunluğunun nitelikli işlerin artmasıyla aşılabileceğini söz etti.
Hep Birebir Oyuncularla Çalışılamaz
Yönetmen Aydın Orak, dijital platformların sinema ve dizi kesimine yaptığı tesire ait olarak da Netflix örneği verdi. Netflix’in Türkiye’ye birinci girdiği devirde daima birebir oyuncu takımıyla çalışmayı tercih ettiğini belirten ve bu durumun bölümü daralttığını kaydeden Orak “Netflix İngiltere’de yayına başladığında ise buna müsaade vermediler. Hatta üretimlerinde göçmen oynatma kuralı bile koydular. Yasal alt yapımızın buna nazaran uyarlanması gerekiyor” tabirini kullandı.
FİLM YALNIZCA PARAYLA YAPILMAZ
“Sektörel Söyleşiler” oturumunda sinema üretiminin art planına dair değerli bilgiler paylaşan Yapımcı Halil Kardaş da üretim sürecinin sadece finansal değil, birebir vakitte sanatsal kararlarla örülü karmaşık bir süreç olduğunu hatırlattı. Yapımcı Nuray Kayacan Sünbül ise yapımcılığın sırf kaynak yaratma değil, birebir vakitte proje geliştirme, grup kurma ve stratejik karar alma taraflarıyla de güçlü bir vizyon gerektirdiğini belirtti. Sempozyumun kapanışında oyuncular Bülent Keser ve Ümmü Pütgül, uygulamalı bir oyunculuk atölyesi gerçekleştirdi.